01 April, 2012

TOPLAM VERİMLİ BAKIM




TVB’IN KISA TARİHÇESİ VE KAVRAM OLARAK GELİŞİMİ
TPM, özgün bir Japon yönetim sistemidir. Koruyucu Bakım ( PM ) prensiplerinin
JIPM (Japan Institute of Plant Maintenance ) enstitü tarafından geliştirilmesi ile 1971
yılında “Toplam Üretken Bakım (Total Productive Maintenance )” adı altında ortaya çıkıyor. Japon endüstriyel üretimin kalkınmasında araç olarak kullanılan bu sistem daha da geliştirildi ve 1990’lı yıllardan sonra “Toplam Üretken Yönetim” (Total Productive Management) adını aldı.

Japonya’da TPM’i ilk uygulayan ve tanıtan Nippon Denso firmasıdır. Yaptıkları çalışmalar sonucunda “PM Excellent Plant  Award” ödülünü almıştır. Japonya’dan tüm dünyaya yayılan şu sistem özellikle Toyota grubunda başarıyla uygulanmıştır.

II. Dünya savaşından sonra, Japon endüstri firmaları yönetim, imalat ve beceri ve tekniklerini ABD’den ithal etmişler ve bir takım değişikliklerden sonra kendi sistemlerinde uygulamışlardır. Sonraki yıllarda Japon ürünleri üstün kalitesiyle, tüm dünyada yayılmaya başlamış ve tüm gözler Japon yönetim teknikleri üzerinde odaklaşmıştır. Ekipman bakımı alanında da aynı durum görülmektedir. Japonlar yaklaşık elli yıl önce Amerikan tarzı verimli bakımı kendi ülkelerine ithal etmiş ve Japon endüstriyel ortamına uyacak şekilde irdeleyerek zenginleştirmişlerdir.


TVB, temelde operatörün makinesini sahiplenmesi; makinesinin farkına varması, makine, enerji, hammadde ve operatör ile ürün, yani girdilerle çıktılar arasındaki ilişkiyi kurması; makine ve enerjinin bilgileri edinip, iş başında teknik eğitim alıp kendisini geliştirmesi, olayların ve çevrenin tümüne bakıp bütünü kavrayabilme becerisi kazanarak, bunları işine ve hayatına yansıtması demektir. Amaç, üretimde çalışanlara verilen değeri ön plana çıkararak, kalite ve verimliliği maksimum değere ulaştırmaktır.
Günümüzün daralan pazarında, firmalar arasındaki rekabet gittikçe artmaktadır. TVB, ürünlerin rekabet güçlerini devamlı geliştirebilmek amacıyla, kalite ve verimliliğin üst sınırlarını sürekli zorlayarak üretim araçlarının sıfır kayıp ve sıfır hata ile üretir hale getirilmesi için uygulanabilecek bir sistemdir.

TVB’nin Gelişimi

Bakımın tarihçesi, 1950’li yıllarda “Arıza Bakımı” kavramı ile başlamış, takip eden yıllarda Koruyucu Bakım, Verimli Bakım, Düzeltici Bakım ve Önleyici Bakım felsefesi ile devam etmiştir. 1970’li yıllara gelindiğinde ise bu kavramlar Japonya’da “Toplam Üretken Bakım” olgusu olarak yaşanmış ve 1971 yılında J.I.P.M. (Japan Institute of Plant Maintenance) kalite ve verimliliğin üst sınırlarını zorlayan metoda “Toplam Verimli Bakım” adını uygun görmüştür. Bu sisteme göre bakım sadece tamir-bakım elemanlarıyla sınırlı kalmamış, operatörler de sorumlu hale gelmiştir. Son yıllarda ise Kestirimci Bakım ve Ekipman Teşhis Teknikleri ile ilgili uygulamalar yeni kavramlar olarak ortaya çıkmıştır.

TVB bunu; doğru bilgi toplama, analiz ve problem çözümünde üretim ve bakım eşdeğer ortaklığıyla sağlamaya çalışmaktadır. Deneylenen iyi sonuçlar standartlaştırılıp doküman haline getirilerek elde edilen başarıların tüm çalışanlar tarafından bilinmesi ve uygulanması sağlanır. TVB, Toplam Kalite Yönetiminin bir uygulamasıdır. Toplam Kalite, yöntemler üzerindeki sürekli iyileştirmeyi, üretim değerleri üzerinde TVB’yi ve malzeme üzerinde Tam Zamanında Üretim tekniklerini uygulamayı amaçlayan bütünleşik bir sistemdir. TVB’nin amacı iç ve dış müşteri memnuniyetini tüm çalışanların katılımı ile sağlamaktır.


TVB hızla uluslararası kabul gören bir sistem haline gelmektedir. Amerika ve Avrupa ülkelerinde geniş bir uygulama görmüştür. TVB ülkemizde 1990’lı yılların başlarında kabul görmüş başta Pirelli, Brisa, Kordsa, Tofaş, Netaş, Arçelik ve Beko olmak üzere birçok firmada uygulanmaya başlanmıştır.Japonya’nın önde gelen kuruluşu olan JIPM’in tanıtım ve desteği ile TVB’yi uygulayan şirketlerin sayısı giderek artmaktadır. Bununla birlikte TVB çalışmalarında başarılı şirketlere JIPM’ın verdiği “PM” ödülünü alabilmek için TVB uygulayan şirketlerin sayısı giderek artmaktadır.

JIPM TVB’ın işletmelerde gelişmesi ve tanıtılması için çok çalışmış ve belirgin sonuçlar elde etmiştir. TVB konusunda eğitimler ve gerekli bilgilerin şirketlere verilmesi için TVB Araştırma Enstitüsü kurulmuş ve JIPM bu konuda rehber görevi üstlenmiştir.

JAPON STİLİ EKİPMAN YÖNETİMİ

Japonya’daki ekipman yönetimi, koruyucu bakım evresinden verimli bakım evresine geçmiş olup, bu yöntem stilini büyük Amerikan stili ekipman yönetiminin geliştirilmesi ile oluşturmuştur. Amerikan stili ekipman yönetiminin karakteristik özelliği, söz konusu işlemlerin sadece bakım bölümü tarafından yapılmasını öngörmekte olup bu nedenle, sıfır arıza veya sıfır hata düzeylerine ulaşılmasında bu stilin hiçbir zaman başarılı olamadığıdır. Bu noktada Japon Stili Verimli Bakım, yani TVB, Amerikan stili uygulamaya Japonya’nın verdiği bir yanıt olarak uygulamaya sunulmaktadır. Küçük grup faaliyetlerine dayalı olarak TVB, en üst yönetimden başlayarak en alt kademelere kadar herkesin destek ve işbirliği kazanmak suretiyle, şirket genelinde PM’i bünyesine alır. Yani, bakım bölümünün ötesine geçerek bütün şirketi kapsamı içine almaktadır ki; bu da, Koruyucu Bakımın (PM) nasıl Toplam Verimli Bakıma (TVB) dönüştüğünü göstermektedir.




GENEL BAKIM YÖNTEMLERİ

Bugünün modern endüstri dünyası yüksek verimli makine ve makinelerden oluşan tesisleri gerektirmektedir. Beklenmedik ani arızaların oluşması, üretim planını aksattığı gibi büyük finansal kayıplara da yol açmakta ve maliyet artmasına neden olmaktadır. Günümüzde, bir tesisin düzenli ve sürekli çalışabilmesi, karlılığı, bakım ekibinin çalışma sistemine, randımanı ve tecrübelerine bağlıdır. Makinelerin planlı, sistematik bir şekilde bakımı ve kontrolü, üretim maliyetlerini azaltmakta büyük rol oynamaktadır. Yakın geçmişte kullanılan alışılmış bakım yöntemleri genelde üç şekilde olmaktadır: :(Belek & Toprak, 1997)
·         Arıza oluştuğu zaman yapılan bakım
·         Periyodik koruyucu bakım
·         Makine performansına dayalı bakım
1-)Arızi Bakım :

Bu yöntem; çok sayıda yedekleri bulunan ve fazla pahalı olmayan makinelerle üretim yapan tesislerde ve atölyelerde uygulanmaktadır. Makinenin oluşan beklenmedik bir arıza nedeniyle durduğunda yedeği yoksa program dışı bir bakım gerekecektir. Makinelerin yedeğini bulundurma ise; hem sermaye hem de depolama yönünde büyük yük getirecektir. Bu bakım yönteminin bir başka dezavantajı ise, hasarın ne zaman meydana geleceği bilinmediğinden, gerçek bir üretim planı yapmanın mümkün olmayışıdır.

2-) Periyodik Bakım :

Bu bakım yöntemi genelde bugün endüstride en çok kullanılan bakım yöntemidir. Üretim işlerinde kullanılan makinelerin, özellikle seri üretim içersinde görevlerini aksaksız olarak yapabilmeleri gerekir. Üretim sırasında makinede oluşan bir arıza sonucunda makine görevini yapamaz hale gelir. Bu durum üretimin aksamasına yol açar ve işletme üretim kaybına, zaman kaybına ve maddi kayba neden olur.


Makineden beklenen maksimum üretim performansının elde edilebilmesi için
kullanım kılavuzlarında belirtilen direktifler doğrultusunda belirli aralıklarla bakımlarının mutlaka yapılması gerekir. İşte bu belirli aralıklarla yapılan bakım işlemine periyodik bakım denir.

Periyodik bakım yöntemi bugün endüstride en çok kullanılan bakım yöntemidir. Bu bakım yönteminde, bakım ekibinin deneyimi ve makinelerin geçmişteki performans ve çalışma şartları göz önünde bulundurularak, makinenin hangi zaman aralıklarında, durdurularak bakıma alınacağı belirlenmiştir. Aynı şekilde, denetime dayalı olarak bakıma alınan makinede hangi parçaların değiştirileceği belirlenir ve bu parçalar stokta hazır bulundurulur. Periyodik bakım; Günlük Bakım, Haftalık Bakım, Aylık Bakım, Altı Aylık Bakım ve Yıllık Bakım olarak planlanır ve yapılır.
Periyodik bakım yönteminde, bakım ekibinin deneyimi ve makinelerin geçmişteki performans ve çalışma şartları göz önünde bulundurularak, makinenin hangi zaman aralıklarında durdurularak bakıma alınacağı belirlenmiştir.
Aynı şekilde, denetime dayalı olarak bakıma alınan makinede hangi parçaların değiştirileceği belirlenir ve bu parçalar stokta hazır bulundurulur.

Periyodik koruyucu bakımın dezavantajları:

1.                  Üretim, planlanan periyotlarda yine umulmadık, beklenmeyen arızalardan dolayı durmaya mahkûmdur. Bu ani ve plansız üretim durmaları hem bakım ekibini güç durumda bırakabilir, hem de üretim planını bozar.

2.                  Bakım ekibi, plan ve programı yapılmış ama gerçekte belki o anda gerekmeyen bakım için zaman kaybedecektir. Bundan dolayı da çok sayıda bakım personelini istihdam etmek gerekecektir.

3.                  Periyodik bakım sırasında, gerek istatistik ve gerekse tecrübelerle değişmesi planlanan parçalar, belki de ömürlerini tamamlamadan değiştirilmek zorunda kalacaktır. Ayrıca bir parçadan oluşan hasar, hesapta olmayan başka parçalarda da hasar yaratacağından birçok parçanın stokta hazır bulundurulması gerekecektir. Bu da yedek parça maliyetini arttıracağı gibi stoklama problemi de getirir.
4.                  Planlı periyodik bakım sırasında, özellikle hassas makinelerin sökülüp tekrar monte edilmeleri, çalışma hassasiyetlerini ve ayarını bozabilir. Bu ayarsız süre içinde üretim hatalı ve düşük olacaktır. Periyodik bakımdan sonra, gerek ayar ve gerekse yeni parçalardaki sürtünme ve aşınmalar dolayısıyla makinenin ideal haline gelmesi için bir süre geçecektir. Yeni ayarlamalar ve ilk aşınmalardan sonra iyi çalışma şartlarına dönülecektir ama bu arada üretim kalitesinde ve miktarında düşme olacaktır.

   3)   Kestirimci Bakım :

Bu bakım yönteminde ana prensip, üretim sırasında yapılan ölçmelerle makinelerin performansını izleyerek ne zaman bakıma gerek olacağına karar vererek, kısa bir süre üretime ara vererek daha önceden belirlenen arızayı onarmaktır. Makinenin karakteri ve çalışma koşulları göz önünde bulundurularak yapılan program çerçevesinde, üretimi durdurmadan bazı parametrelerin kontrolü ve ölçümü yapılır.
Bu ölçümler değerlendirilerek, makinenin çalışma şartları hakkında fikir oluşturulur ve varsa hasarın gelişmesi izlenir. Hatayı oluşturan sebep belirlenerek hata teşhisi yapılır. Ölçülen ve izlenen parametreye bağlı olarak hata belirleme işlemi değişik kriterlere dayanarak yapılır.

Hata teşhis edildikten sonra, gerekli yedek parça temin edilerek, üretim durdurulur ve mümkün olan en kısa zaman süresinde bakım yapılıp, tekrar üretime devam edilir.
Titreşim analizi, yağ analizi, sıcaklık analizi gibi yöntemleri kullanarak makine elemanlarındaki arızaları tespit ederek arızaları önlemeyi hedefleyen bakım yöntemidir.



Kullanılan Yöntemler
·         Model Bazlı Arıza Erken Uyarı: Sadece sisteme verilen akım ve gerilim bilgileri kullanılarak o sistemde oluşabilecek mekanik ve elektriksel arızaların tespit yöntemidir. Bu yöntemle öncelikle izlenecek sistemin, öğrenilmesi prosesi tamamlanır. Öğrenme verileri kullanılarak sistemde bir problem olup olmadığı tespit edinilebilir. Bu yöntemle eksenel ayarsızlık, balanssızlık, kaplin ayarsızlığı, rulman ve rulmanlı yatak arızalarıyla izolasyon, kısa devre gibi elektrik ile ilgili arızalar önceden tespit edilebilir. Özellikle su kanalizasyon idareleri, çimento, demir çelik, enerji, petrokimya alanlarında yaygın olarak kullanılan uygulaması ve kullanımı son derece kolay, pahalı olmayan Türkiye'de geliştirilmiş bir dünya teknolojisidir.
·         Titreşim Analizi: Günümüzde en çok uygulanan çeşididir. Temeli dönen elemanların her birinin dönme devriyle ve kendi geometrik yapısıyla alakalı bir frekansa sahip olmasına dayanır. Rulmanlı yatak, kaymalı yatak, kaplin, kayış-kasnak mekanizmaları, dişli çarklar, miller gibi dönen makine elemanlarındaki arızaların bulunmasında oldukça yaygındır. Kağıt, petrokimya, çimento endüstrisi gibi dönen ekipmanların çok ve kritik oldukları tesislerde uygulaması oldukça geniştir.
·         Yağ Analizi: Birlikte ve birbirine sürtünerek çalışan parçaların yağlanması bir zorunluluktur. Ancak yağlama ne kadar iyi de olsa sistemlerde mutlaka aşınma olur ve aşınan parçacıklar yağa karışır. Yağın içindeki parçacık miktarına bakılarak sistemin aşınma durumu tespit edilir.
·           Sıcaklık Analizi: Daha çok ısı kaçaklarının belirlenmesinde kullanılan ve termal görüntülemeyle uygulanan bir yöntemdir.
İşletmenin varlığını sürdürebilmesi, ürettiğini ekonomik koşullarda satarak kar edebilmesine bağlıdır.
Üretim sisteminin tümü ile aksamadan çalışmasını sürdürmek, bakımı belirli bir plan çerçevesinde yürütmek ve beklenmedik arızaları minimum düzeyde tutmak, kısaca işletmenin güvenilirlik derecesini arttırmakla da bağlantılıdır.

İşletmelerde uygulanan bakım türlerinin gelişimi üç ana prensipten ortaya çıkmıştır:

1.                  Düzeltici bakım; plansız olarak ortaya çıkmış arızaları ortadan kaldırmak ve acilen çare bularak tamir etmek amaçlı yapılan bakım faaliyetleridir.

2.                  Önleyici bakım; periyodik olarak yapılan makinenin eğiliminin takip edildiği istatistiksel çalışmalar yapılarak, özel zamanlarda, kendi içinde belirlenmiş kontrol limitleri ile takibi yapılan, planlı bakımdır.

3.                  İyileştirme-geliştirme amaçlı; makinenin tüm ekipmanın orijinali üzerinde tasarımı ile ilgili değişikliklere kadar giden bakım faaliyetleridir.

TVB’NİN HEDEFLERİ

TPM metodolojisinin “karlı şirket kültürü” yaratmak konsepti; verimliliğin arttırılması, ürün kalitesinin arttırılması, sıfır hata, sıfır kayıp, sıfır ıskarta, sıfır stok, sıfır iş kazası, sıfır arıza, bakım kalitesinin arttırılması, küçük grup çalışmalarının arttırılması, iyileştirilme önerilerini arttırılması, teknik eğitimin arttırılması, şirket kültür değişiminin sağlanmasıdır.

Bu kültüre ulaşmak için konulan hedefler :

P (Productivity), Q (Quality), C (Cost) , D (Delivery) , S(SHE ), M ( Morale ) ana başlıkları altında toplanır. Hedef başlıklarından birkaçı :
P- Verimlilik - Bu başlık altında ürünün üretilebilirliği ve verimlilik izleniyor.

Q- Kalite -Üretilen ürünün kalitesi ile ilgili hedeflerin yer aldığı başlık.

C- Maliyet - Maliyet başlığı altında, ürün maliyeti olduğu kadar toplam üretim maliyeti de izleniyor.

D- Dağıtım - Şirketin teknolojik hızının sorgulamasının yanı sıra müşteriye cevap verme hızının da sorgulandığı bir başlık.

S-SHE - İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevresel faaliyetlerine yönelik hedefler yer alıyor.

M- Moral - İnsan kaynağının gelişimi ve çalışanların faaliyetlere katılımı bu başlık altında izleniyor.
1.      Sıfır Hedefleri
TVB’nin en önemli özelliklerinden birisi de, sıfır arıza ve sıfır hata gibi kesin hedefleri etkin bir biçimde izlemesidir. Herhangi bir şeyin “sıfır durumu” nu elde edebilmek için, o şeyin bir kez bile meydana gelmesini önlemek şarttır. Bu nedenle TVB, öncelikle “engelleme” kavramını ele alarak, koruyucu işlemlerin yapılmasını zorunlu hale getirir. TVB yönteminde, arızaların önlenmesi için, normal şartların sürdürülmesinden yola çıkarak, operatörlerin temizleme, yağlama, muayene etme vb. işlemleri aksaksız yapmasıyla ileride meydana gelebilecek bozuklukların önlenmesini hedefler. Bu şekilde ekipman üzerinde gözlemlenen anormalliklerin erken teşhis edilmesi mümkün olur. Operatörler kendi tecrübelerine ve ölçümlerine dayanarak tespit edecekleri bozukluklar için önlem almalıdırlar. Operatörler ve bakım personelinin anormalliklere zamanında tepki vermeleri şarttır.

2.      TVB’nin Verimlilik Hedefleri

TVB’nin hedefi insan-makine sistemi olan işyerleri için gerekli en uygun şartları geliştirmek ve işyerinin toplam kalitesini iyileştirmektir.

Her işyeri, insan (operatörler) ve makine (ekipman) olmak üzere iki bileşenli özel bir birleşimden oluşmaktadır. Bu iki faktörün birleşme şekli ne olursa olsun, (her makine için bir operatör olması, bir tek operatörün birkaç makineye birden bakması veya otomatik kontrollü makinelerde kumanda panosundan sorumlu olması, transfer makineleri veya robot kullanılması vb.) işyeri ortamı daima insan ve makinenin iç içe yaşadığı bir sistemdir.

Ekipman fonksiyonlarının ne kadar iyi düzeyde kullanılmakta olduğunu kontrol etmek ve elde edilen sonuçları bu fonksiyonlardan daha iyi yararlanabilme yönünde uygulamak da, yine ekipman operatörlerinin rolüne dahildir. Her ne kadar bir ürünü üreten ekipmanın sorumluluğu operatörlere ve bakım personeline ait ise de, bir ekipmandan maksimum düzeyde yararlanabilmek için, gerek maksimum performansa tekabül eden ölçü değerleri ve gerekse her bir sistem elemanının ideal durumu kesinlikle bilinmelidir. Eğer bu şartlar ve değerler biliniyorsa, o zaman yapılacak iş, bunları sürekli korumaktan ibarettir.

Ekipman ne kadar çok karmaşık bir yapı gösterirse, insan sorumluluğu da o ölçüde daha büyük olur. Özet olarak, TVB’nin hedeflerinden birisi, işyerlerindeki insan ve makinelerin rollerinin açık biçimde anlaşılmasını sağlayacak bir sistem oluşturulması ve diğeri, bu rollerin en uygun düzeyde bir insan-makine sistemi yaratmak üzere doğru olarak yapılanmasının sağlanmasıdır.

Her bir arıza ve hata, başarıyı engelleyen en büyük etken olarak görülmelidir. Operatörlerin arızalara, kalite hatalarına ve yeniden işleme olayına bir başkasının hatası olarak baktığı; suçu genellikle bakım personeli veya üretim mühendislerinin üzerine attığı işyerleriyle karşılaşmak mümkündür. Ekipman operatörleri ve diğer elemanlar, karşılaşılabilecek her arıza veya hatanın sorumluluğunu üstlenmedikçe; kalite iyileştirme konusunda başarılı olunamaz.
Sorumluluk almak, bunun gerektirdiği işlemleri yapmak anlamına gelir. Bir arıza meydana geldiğinde, ilgili operatörün arızaya neden olan etkenleri kesin olarak belirlemek için bir bakım elemanı ile görüşmesi gerekir.
Ancak bu yapıldığı takdirde operatör, aynı olayın tekrar meydana gelmesini önleme üzere kendisine bir yol çizebilir. Çalışanlar, kişisel sorumluluk üstlendikleri takdirde ve bu çerçevede ekipman temizliğini ve muayenesini yaptıkça, işlerine yeni bir ilgi ve özenle sarılacaklar ve buna paralel olarak da, işyeri giderek gelişecektir.

TVB, operatörler arasında kalite bilincinin geliştirilmesi ve işyerinin toplam kalitesinin iyileştirilmesinin önemini açıkça vurgular. Ama tutum ve davranışların hemen kolaylıkla değiştirilmesi de beklenmemelidir. Ekipman, insan ve bütün işyerinin değiştirilmesi hedefine doğru kararlı ilerlemek gerekir.

Ekipmanın, kusursuz görünümde olacak kolaylıkla anormallik göstermeyecek şekilde değiştirilmesi ve işyerinin ise, toplam kalite iyileştirilmesini sağlayacak şekilde değiştirilmesi şarttır. TVB faaliyetleri üretim ve bakım elemanlarının ortak çalışmalarıyla, sorumlulukları paylaşarak mevcut anlayışın değiştirilmesi ile mümkün olur.  Şekil 1.1’de TVB hedeflerini içeren işyeri ortamı gösterilmektedir.

Aşağıdaki işlemleri adım adım izlemek suretiyle operatörler, kullandıkları ekipmanla ilgili hareket tarzlarını ve düşüncelerini değiştirebilirler:

·                    Anormallikleri keşfetmeyi öğrenmek.
·                    Somut onarım ve iyileştirmeler yapmak.
·                    Açık biçimde tanımlanan konulara dayalı iyileştirmeler yapmak.
·                    Olumlu sonuçları doğrulamak.

Özet olarak; ekipmanın değiştirilmesi, tutum ve davranışların değiştirilmesine yol açar ve bu da toplam işyeri kalitesinin iyileştirilmesi sonucunu doğurur. İşte TVB’nin tüm ilgi alanı, ekipman, insan ve işyerindeki değişiklikten ibaret olan değişimdir.



                                     Şekil 1.1 TVB HEDEFLERİ
                               (KAYNAK:http:\\hendese.tripod.com)

3. TVB’nin İş Hedefleri

Toplam Kalite Yönetimini benimsemiş işletmelerde uygulanması kaçınılmaz olan TVB’nin tüm organizasyon tarafından kabul görmesi gerekmektedir. TVB ışığı altında şirketlerin ulaşılması öngörülen iş hedefleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:

·         Dünya çapında başarı
·         Müşteri memnuniyeti
·         Maliyette rekabet edebilme gücü
·         Pazar payının arttırılması

TVB, tek başına bir yönerge değildir. Şirketin iş yapma biçimi, vizyonu ve değerleriyle mantıksal bir bağı vardır. Bu nedenle şirket hedeflerine ulaşmanın bir yolu da TVB uygulamasıdır. TVB ve iş hedefleri ilişkisi Şekil 1.2’de gösterilmektedir.

İNSAN

TKY

TVB

SÜREKLİ GELİŞME

TEKNOLOJİ UYGULAMASI

 













Şekil 1.2 TVB ve İş Hedefleri İlişkisi


TVB VE VERİMLİLİK

TVB yaygın olarak “toplam katılım ile yapılan verimli bakım” olarak da tanımlanır. Tanımdaki toplam ifadesinden de anlaşılacağı üzere TVB’nin başarısı için sadece bakım elemanlarının değil yönetim kademesi başta olmak üzere tüm çalışanların katılımı ve desteği gerekmektedir. İşletme girdilerinden en yüksek derecede fayda sağlayarak ve daha çok çıktı elde ederek yüksek verimlilik amaçlanır.




TVB’deki toplam kavramı TVB’nin prensip özelliklerini içeren 3 anlama sahiptir:

1.    Toplam Verimlilik: Ekonomik karlılık ve verimliliği içerir.

2.    Toplam Bakım Sistemi: Bakım Önlemesi ve Bakım Geliştirme gibi teknikler Koruyucu Bakıma ilave edilmiştir.

3.    Tüm Çalışanların Toplam Katılımı: Küçük grup aktiviteleri yoluyla operatörlerce yapılacak olan otonom bakımı ifade etmektedir.

Yukarıdaki ifadelerden de anlaşılacağı üzere, TVB bakım işlerini tamamen bakım departmanının sırtına yüklememiş, küçük gruplar aracılığı ile otonom bakım uygulaması sayesinde, yük tüm çalışanlara eşit olarak paylaştırılmıştır.

TVB işletmeler için gerçekten çok önemlidir. Amerika’da yapılan araştırmalara göre TVB uygulayan firmalarda verimliliğin göz ardı edilmeyecek oranlarda arttığı belirlenmiştir. 1988’den günüme TVB uygulayan firmaların sayısında büyük artış görülmüştür.

TVB’nin temeli olan verimliliğin bir üretim veya hizmet kuruluşunda yükseltilmesi, teorik düzeyde girdilerin en aza indirilerek, çıktıların en yüksek seviyeye çıkarılması ile mümkündür. Bir üretim ortamında girdiler genel olarak insan gücü, makine ve malzeme olarak sınıflandırılır.

 Çıktıları ise sadece ürün sayısı ile ölçmek yanlış olur; bunun yerine:

·      Üretim miktarı
·      Kalite
·      Maliyet
·      Teslimat
·      Güvenlik/Sağlık
·      Moral
olarak görülmelidir. Tablo 1.1’de verimlilik kavramında girdi çıktı ilişkisi görülmektedir.

Buna paralel olarak, TVB’de toplam ekipman etkinliği hedef alınır ve bir yandan ekipman genel çalışma koşullarını ideale yaklaşmasını sağlayarak çıktısının maksimizasyonuna, diğer yandan da girdisini minimizasyonuna özen gösterir.

Teknolojik düzeyin ve otomasyonun artmasıyla birlikte verimlilik artışında ağırlık ekipmanın etkin çalışmasını sağlamaktır. Yüksek verimlilik, aynı miktar kaynakla daha çok üretmek ya da aynı girdiyle daha çok çıktı elde etmektir.

İşletmelerde başarılı TVB çalışmaları için üç faktör çok önem kazanmaktadır.

1.                  Çalışma isteği ve motivasyon
2.                  Yetenekli elemanlar
3.                  İşletmelerdeki tüm departmanların desteği

Bütün bunların yanında sistemli grup çalışmaları, etkin haberleşme ve eğitimin büyük önemi vardır.














Tablo 1.1 Girdi ve Çıktı Faaliyetleri Arasındaki İlişkiler







BÖLÜM-2 TVB GELİŞTİRME PROGRAMI
2.1 TVB Geliştirme Programının 12 Adımı

TVB, işletme içerisinde sistematiğinin kurulması ve geliştirilebilmesi için 3 yıllık bir süre gerektiren bir uygulamadır. TVB’yi bu sürenin altında kurmayı hedefleyen yöneticiler arızaların azaltılması dışında kapsamlı hedeflere ulaşamazlar. Bu nedenle TVB geliştirilmesi amacıyla işletmelerin izleyecekleri yol ve yapılması gereken sistematik işlemler sırasıyla açıklanacaktır.

TVB ekipman kullanımını geliştirerek ve çalışanlarda kökten bir gelişme yapmak amaçlı sistematik kurar. TVB’nin geliştirilebilmesi için sistematik oluşturulabilecek bir iş ortamı oluşturulmasında izlenecek yol ve adımlar Tablo 2.1’de 12 temel basamak olarak sınıflandırılmıştır.

2.1.1 TVB Geliştirmenin Üç Aşaması

TVB’nin işletmelerde uygulanmasında izlenecek temel 12 adım üç aşamada sınıflandırılmaktadır. (TPL EĞİTİM YAYINLARI)

1.       Hazırlık Aşaması: TVB geliştirme programının ilk 5 adımıdır. TVB’nin tanıtım faaliyetlerinin sonucu olarak iş ortamı TVB için hazırlanır. TVB için politika ve stratejiler, organizasyon ve uygulama planı açık bir şekilde ve kararlılıkla duyurulur Normal koşullar altında bu 5 basamağın tamamlanması için en az 6 aylık zamana ihtiyaç vardır.

2.       Geliştirme Aşaması: Ön Geliştirme ve Geliştirme olarak incelenebilir. Ürünün üretim aşamasına benzetilebilir. Tamamlanması için iki ya da üç seneye ihtiyaç duyulur. TVB hedeflerine ne kadar süre içinde ulaşılacağını belirlemek ve planı uygulamaya almak çok önemlidir.

3.Stabilizasyon Aşaması: Son kontrol ile üretimin tamamlandığı aşamadır. Ulaşılan sonuçlar hedeflerle karşılaştırılır. (Japonya’da firmaları genellikle PM ödülü komitesi denetler) ve daha yüksek hedefler ortaya konur.

Tablo 2.1 TVB Geliştirmenin 12 Adımı
(Kaynak: TPL Eğitim Yayınlari)

ÖN
GELİŞTİRME

6. TVB için start verilmesi

Müşterileri ve müteahhit firmaları bilgilendirmek

AŞAMA

ADIM

DETAYLAR

1. Üst yönetimin TVB için aldığı kararı açıklaması

Şirket için TVB ile ilgili konferans vermek

2. TVB’ın tanıtımı içi eğitim kampanyasının başlatılması

Yöneticiler: Seviyelerine göre seminer
Genel: Slayt gösterileri

3. TVB yürütme organizasyonunu oluşturmak

Her seviyede TVB ile uğraşacak özel komiteler kurmak, sorumluları seçmek

4. TVB için temel politika ve hedeflerin belirlenmesi

Varolan durumu analiz etmek, amaçları belirlemek, sonuçları tahmin etmek

5. TVB geliştirmek için bir master planın hazırlanması

Beş temel aktivite için detaylı geliştirme planlarının hazırlanması


H
A
Z
I
R
L
I
K

7. Ekipman  parçalarının verimliliğinin arttırılması

Model ekipman seçmek; proje ekipleri oluşturmak

8. Bir otonom bakım programını geliştirmek

Yedi adımı ilerletmek ve eğitim prosedürünü geliştirmek

9. Bakım departmanı için planlı bakım çizelgelerinin hazırlanması

Periyodik, kestirimci bakım ve yedek parça stok kontrol gibi sistemlerin kurulması

10. Operasyon ve bakım konusundaki bilgi düzeyinin arttırılması için eğitim programı

Liderlik eğitimi, liderlerin bilgiyi grup üyeleriyle paylaşması

11. Öncü ekipman yönetim programının geliştirilmesi

MP sistemi dizaynı, LCC analizleri

TVB
G
E
L
İ
Ş
T
İ
R
M
E

STABİLİ-
ZASYON

12. Kusursuz bir TVB ilerlemesi ve TVB seviyelerinin artması

PM ödülü için değerlendirmek ve daha büyük hedefler tayin etmek

 




























2.1.2 ADIM 1: Üst Yönetim Kararının İlanı

Üst yönetim TVB uygulamalarının başlatılması ile ilgili aldığı kararı tüm çalışanları ile paylaşmalıdır. TVB uygulamalarının başarılı olabilmesi için, TVB içeriğinin, amacının hedeflerinin ve niçin TVB olması gerektiği kararının sebepleri resmi bir prezantasyon ile çalışanlara aktarılmalı, hatta gelişmeler şirketin haber bültenlerinde yayınlanmalıdır. Üst yönetimin kararlılığı ve bu kararlılığı çalışanlarına hissettirebilmesi çok önemlidir. TVB için her ne kadar tüm çalışanların katılımı gerekiyorsa da, üst yönetimin sürekli önderliği ve desteği çok önemlidir.

İşçilerin otonom bakım uygulamaları ve operasyon bakım yeteneklerinin geliştirilmesi konularında eğitilmeleri zorunludur. Ancak işçilerin de ekipmanları etkin kullanımı ve otonom bakım konularındaki hedeflere inanmış olmaları gereklidir. Üst yönetim tarafından oluşturulan uygun bir iş ortamı ve eğitilerek motive edilmiş işgücü bir araya geldiğinde otonom bakım ve diğer hedeflere ulaşmak daha kolay olacaktır. (Nakajima & Shirose, 1996)

2.1.3 ADIM 2: Eğitim

TVB geliştirme programındaki ikinci adım eğitimdir. Programın tanıtılmasında hemen sonra eğitime geçilmelidir. TVB eğitiminin amacı, çalışanlara TVB’nin ne olduğunu anlatmanın yanı sıra çalışanlara moral aşılanması ve değişikliğe karşı olabilecek geleneksel direncin ölçülmesi olmalıdır.

Oluşturulan TVB gruplarının lider ve üyelerine sistemli eğitim programları geliştirilmelidir. İşçilerin görsel eğitim ve prezantasyon araçları kullanılarak eğitilmeleri ve bu eğitimlerle ilgili yöneticilerin de katılımları uygun olur. Ekipmanın tüm özellikleri, temel bakım kriterleri ve TVB amaç ve sistematiğinin çalışanlara aktarılması için programlanmış zamanlarda eğitimlerin uygulanması gerekmektedir.



2.1.4 ADIM 3: TVB Organizasyonu

Yönetim seviyelerindeki personelin eğitimi tamamlandıktan sonra, TVB geliştirme sisteminin kurulmasına başlanabilir. Yatay örgütlenmelerin dikey yönetim zincirinin her kademesinde oluşturulması şeklinde kurulan organizasyon yapısı TVB’nin işletme çapında yaygınlaştırılması ve başarıya ulaştırılması için önemlidir.

Küçük grup aktiviteleri iyileştirme çemberlerinde de olduğu gibi yönetim kademelerinin dışında organize edilir. Küçük grup aktiviteleri katılımcı yönetimin önemli bir gereğidir. JIPM ise her kademede organize edilmiş küçük gruplarda meydana gelmiş bir sistem yapısını tavsiye etmiştir. Grup içindeki her lider bir sonraki seviyedeki küçük grubun üyesidir. Başka bir deyişle grup liderleri seviyeler arasında bir link hattı görevi görürler. Böylece dikey yapı içinde, yatay iletişimde olduğu kadar iyi bir bilgi akışı sağlanır. (JIPM, 1998)

TVB geliştirme programı üç yıla yakın bir periyodu kapsadığından, bir TVB yürütme karargahının kurulması ve uzmanlaşma çok önemlidir. Bu uzmanlar ise yönetimin bir temsilcisi olarak TVB yürütme organizasyonu içinde çekirdek bir görev üstlenirler. İdeal olarak, bu kişiler ekipman yönetimi konusunda eğitim görmeli ve zamanlarının tamamını bu işe ayırmalıdır.

TVB’nin başarıya ulaşması, herhangi bir kıskançlık ve güven eksikliği olmadan takım çalışması yapılmasına bağlıdır. Şekil 2.1’de TVB Geliştirme Organizasyonu görülmektedir. TVB organizasyonunda en tepede üst yönetim yer almaktadır. Üst yönetimin görevi, TVB kavramının benimsetilmesi, biçim verme çalışması, raporların üretilmesi,  TVB çalışmalarının bu çerçevede yürütülmesini sağlamaktır. (Nakajima, 1989)







Şekil 2.1 TVB Geliştirme Organizasyonu
(Kaynak: Nakajima, 1989)

TVB organizasyonunda takımlardan sorumlu takımlar kaptanı yer almaktadır. Takımlar kaptanı mühendislik grubundan seçilebilir. Bu görev iş yapmaktan ziyade iş yaptırır. TVB görev takımının çalışabilmeleri için önlerini açar ve onlara destek verip yönlendirir. Bu kişi ayrıca üretim içindeki TVB yetkilileriyle üretimle ilgili tüm personelin TVB tanıtımında ve araçlarının kullanımında becerilerinin artmasından sorumludur. TVB görev takımları, en az kayıp ve en çok verimlilikle çalışmak zorunda olan üretimle ilgili kişilerden oluşur. Takım kendi içinden bir lider çıkarır. Bu görev, takımın belirlenen hedefler çerçevesinde yürümesini ve bu özden uzaklaşmamasını sağlar. Takım diğer anahtar personel tarafından desteklenmelidir. Kendisinden yardım isteyenler için, ekipman verimliliğini yükseltmek ana hedefi ile tam işbirliği yapacaklardır.
Takım elemanı ise, kayıpları ve ekipman bağlantılı kalite problemlerinin elenmesi için kalıcı çözümleri üretmeyi ve sonuçların duyurulmasını sağlamaktadır. (Nakajima, 1988)

Birbirleriyle İlişkili Alt Grup Organizasyonu

Tüm departmanlarda, idari yapıya uygun olarak, üst yönetimden alt personele kadar bütün çalışanları içeren, genellikle beş veya yedi kişiden oluşan alt gruplar oluşturulur. Alt kademe liderlerinden oluşan ara grup, alt gruplar arasında, koordinasyon görevini yerine getirir. Bu tür TVB yönlendirme yapısı, “birbirleriyle ilişkili alt grup organizasyonu” olarak adlandırılır. (TPL Eğitim Yayınları)

TVB şirket içinde değişimler önerir. Değişimin ne olduğunu içeren bilginin özellikle değişimin etkili olduğu alanlardaki kişilerden başlayarak haberleştirilmesi çok önemlidir. Ancak bu şekilde değişimin kendini nasıl etkileyeceği bilinmediği için, direnenlerin sayısı ve TVB sonuçlarının haberleştirilmesi iki nedenle çok önemlidir.

1.      Değişimin kapsamının ve getirilerinin daha az bilinmesi, daha çok kabul yapılanmasına ve daha çok şüphe duyulmasına sebep olur. Bunun sonucu olarak kişiler enerjilerini destekten ziyade direnç göstermeye ayırırlar.
2.      TVB sonuçlarının bilinmesi ve elde edilen başarıların paylaşılması genelleştirme sürecinde çok yararlı olacaktır. TVB ile doğrudan uğraşmayan personelin ilgisi sağlanacak, bu ise sistemin bütün işletme genelinde tanıtılmasına katkıda bulunacaktır. Şekil 2.2 TVB haberleşmesinin önemini vurgulamaktadır.

Şekil 2.2 TVB Haberleşmesinin Önemi
(Kaynak: TPL Eğitim Yayınları )
2.1.5        ADIM 4: Temel TVB Prensip Ve Amaçlarının Belirlenmesi

TVB yürütme komitesi işe temel politika ve amaçları belirleyerek başlamalıdır. TVB yoluyla arıza ve hataların elimine edilmesi üç yıl gibi bir zaman alacağından temel bir yönetim politikası ortaya konulmalıdır. Politikalar soyut ilkelerden meydana gelirken, amaçlar sayısal ve kesin olmalıdır. Amaçlar hedefleri, miktarları ve zamanı belirler.

Mevcut durum tespit edildikten sonra yönetim üç yıllık plan içinde ulaşılabilir hedefler belirlemelidir. Hedefler belirlenirken iç ve dış ihtiyaçlar göz önünde bulundurulmalıdır. Daha sonra, işletmelerdeki her seviye ve departman için ayrıntılı alt hedefler belirlenmeli ve sahiplendirilmelidir. (Nakajima & Shirose, 1996)

2.1.6        ADIM 5: TVB İçin Master Plan

Belirlenen hedefler için bir master plan hazırlanması gerekmektedir. Genel anlamıyla master plan şu maddeleri içerir: (Nakajima, 1988)


·      Altı büyük kaybın yok edilmesiyle ekipman verimliliğinin arttırılması
·      Bir otonom bakım programının hazırlanması
·      Kalite güvencesi
·      Bakım departmanı için bir planlı bakım çizelgesi hazırlanması
·      Eğitim

Bütün işletmede faaliyetlere başlamadan önce, yöneticiler ve mühendisler, 6 ay boyunca, altı büyük kaybın yok edilmesi için çalışırlar. (Bu kayıplar 3. bölümde incelenecektir.) En problemli makineler, pilot makineler olarak belirlenir. İşletme yöneticileri pilot makinelerde hem duruşları ve kalite hatalarını giderirler, hem de makinenin fonksiyonlarını geliştirerek işletmenin yükünü azaltırlar ve kullanıcı bakım programını başlatırlar. Bakım departmanı operatörlerin çalışmalarına destek vererek, planlı bakım sistemini kırmak için faaliyetlerini geliştirir.
Bazı şirketlerde, sıfır adım olarak adlandırılan hazırlık döneminde, birkaç aydan 6 aya kadar zaman harcanarak, işletmenin temizlenmesi, düzenlenmesi ve altı büyük kaybın giderilmesi çalışmaları yapılır.

2.1.7        ADIM 6: TVB’ye Geçiş

TVB geliştirme sürecinin başlangıcıdır. Hazırlık aşamasında yönetim kadrosunun önderliği daha önemlidir. Ancak 6. adımla birlikte tüm elemanlar TVB için çalışmaya başlamalıdır. Her çalışan 6 büyük kaybın önlenmesi için belirlenen TVB Politika ve Hedeflerinin başarıya ulaşması için üstüne düşen görevi yapmalı ve çalışmaları desteklemelidir. İyi bir başlangıç için tüm çalışanların (yan sanayi kuruluşları ve müteahhit firmalar da dahil) katıldığı bir toplantı ile 6. adıma kadar yapılan çalışmalar bir rapor halinde üst yönetim tarafından sunulur ve karşılıklı olarak destek verileceği ifade edilerek yüksek moral sağlanır. (Nakajima & Shirose, 1996)



2.1.8        ADIM 7: Ekipman Verimliliğinin Arttırılması

Kayıpların elimine edilmesi için proje timleri olarak görev yapan gruplar işbaşındadır. TVB’nin başlangıç aşamasında, TVB’nin sonuç üretme potansiyeli ile ilgili şüpheler olabilir. Bu şüpheyi ortadan kaldırmak ve hedefler doğrultusunda kenetlenmek için, ilk üç aylık sürede önemli kronik kayıplar seçilmeli ve bunların grup çalışmaları ile nasıl azaltıldığı ve sağlanan gelişmeler tüm çalışanlarla paylaşılmalıdır. Her grup için birkaç tane ekipman seçilmeli ve her parça için proje timleri oluşturulmalıdır. Birincisi TVB etkinlikleri prova edilmiş olur. İkincisi ise elemanların tecrübesi artar ve kazandıkları tecrübeleri kendi iş merkezlerindeki diğer ekipmanlar için de kullanabilirler. (Nakajima, 1989)

Proje timleri çalışmalar sırasında problem çözme tekniklerini istatistiksel analiz tekniklerini, PUKÖ çevrimi vb. teknikleri kullanmaya özen göstermeli ve yönetim tarafından da desteklenmelidirler.

2.1.9        ADIM 8: Operatörler İçin Otonom Bakım Programının Hazırlanması

Operatörler için otonom bakım TVB’ye has bir özelliktir ve TVB gelişimi için merkezi bir rol oynar. Firma organizasyonu ne kadar eski ise, alışkanlıkları yıkmak zor olduğundan, otonom bakımı geliştirmek o derece güçleşir. Çünkü operatörler full-time üretim için, bakım personeli ise bakım için şartlanmıştır.

Düşünceleri ve firma içindeki ortamı değiştirmek zaman aldığından, TVB’nin tamamen başarılmasının 2-3 yıl gerektirmesinin tipik nedenlerinden biri de budur. TVB’nin uygulanmasında, en üst düzeyden en alta kadar herkes operatörlerin otonom bakımı yürütebileceğine ve herkesin kendi ekipmanından sorumlu olabileceğine inanılmalıdır. Ancak, her operatör otonom bakımı yürütebilecek düzeye gelinceye kadar eğitimden geçirilmelidir. (Nakajima, 1989)

JIPM firmalara içinde “5S” yaklaşımının da yer aldığı yedi bakım yaklaşımı tavsiye etmektedir. “5S” prensibi operasyon yönetiminin temeli olarak alınabilir. (Nakajima, 1988)

·                Seiri                   Organizasyon
·                Seiton                Düzenlilik
·                Seiso                 Sadelik
·                Shitsuke                        Disiplin
·                Seiketsu            Temizlik

Yedi adım yönetimindeki her basamak için hedefler ve ihtiyaç duyulan zaman aşağıda açıklanmıştır: (Nakajima, 1989)

1.    Ön Temizlik: Operatörlere kullandıkları makineleri uygun şekilde nasıl temizleyecekleri öğretilir. Temizlik aslında bazı sorulara cevap aran bir eğitim aşamasıdır. Böylece operatörler temizliğin aslında bir kontrol olduğunu öğrenirler.


2.    Kir ve Tozun Etkileri ve Sonuçları için Karşı Tedbirler: Kirlenmeye, tozlanmaya ve diğer kötüleşmelere yol açan unsurların tespiti ve yok edilmesi için sık sık ölçüm ve kontroller yapılmalıdır. Eğer sebep tamamen yok edilemezse, daha etkili bir temizlik ve kontrol prosedürü hazırlanmalıdır. Her iş grubu kendi mıntıkasının temizliğinden ve geliştirilmesinden sorumludur.

3.Temizlik ve Yağlama Standartları: 1. ve 2. adımlar yapıldıktan sonra TVB çemberleri ekipmanların her parçası için vidalama, yağlama, temizlik gibi bozulmayı engelleyici temel bakım işlemleri için standartlar geliştirilebilir. Genel olarak, yağlama, temizlik ve küçük hataların tespiti gibi işlemlere ayrılan zaman sınırlıdır. Bu işler için bir hedef zaman verilmelidir. Eğer bu işler hedef zaman içinde tamamlanamıyorsa pratik çözümler aranmalıdır.

4.Genel Kontrol: Bu adımda, ekipmanın genel kontrolü ile bozulmanın ölçülmesi anlatılıp, operasyon konularının daha da iyileştirilmesi ve operatörlerin uzmanlığı arasında doğru bir orantı olduğundan bahsedilecektir. İşe TVB çemberleri eğitimi ile başlanır. Liderler öğrendiklerini kendi çemberlerindeki diğer grup üyeleriyle paylaşırlar.
Genel ekipman kontrolü esnasında grup üyeleri hedef problem için birlikte uğraşırlar. Sonuç olarak, bakım personeli ve yöneticilerin yardımıyla söz konusu alanlarda gerekli iyileştirmeler yapılır ve kötüye gidiş engellenir. Genel kontrol eğitimi, bilgilerin arttırılması ile başlar ve aşama aşama ilerletilir. Eğitimin etkinliği sık sık denetlenir ve ilave eğitim programları ve pratik uygulamalarla güçlendirilir. Bu eğitim çevrimi (eğitim, uygulama, denetleme ve modifikasyon) her kontrol aşaması için tekrarlanır. Uzman personel yetiştirilebilmesi için en uygun metot bulunur.

5.Otonom Kontrol: Daha önceki aşamalarda hazırlanmış olan temizleme, yağlama ve kontrol standartları karşılaştırılarak yeniden değerlendirilir ve eksiklik varsa düzeltilerek tespit edilmiş zaman limitleri ve amaçlarla bakım aktivitelerinin uygunluğu sağlanır. Operatörlerin genel kontrol aşaması için eğitimi sırasında, bakım departmanı da kendi bakım standartlarını geliştirmeli ve yıllık periyodik bakım takvimi hazırlamalıdır. İş merkezlerinde çemberlerce geliştirilen standartlar bakım departmanının standartları ile karşılaştırılarak, unutulan noktalar ilave edilir.

6.Organizasyon ve Düzen: Seiri ya da organizasyon, iş yerinin yönetim şeklinin ve bunlar için uygun standartların oluşturulmasıdır. Bu yöneticilerin görevidir. Seiton ya da düzenlilik, temel olarak operatörlerin sorumluluğundadır ve standartlarla güçlendirilir. Seiri ve Seiton organizasyon ve onunla ilgili standartların güçlendirilmesi için yapılan aktivitelerdir. Yöneticiler operatörlerin sorumluluk ve görevlerini belirleyerek ve değerlendirerek otonom bakım ve bakım sisteminin tamamlanmasında önderlik ederler. Operatörlerin deneyimleri arttıkça yöneticiler ilgili konularda operatörlerin sorumlu oldukları sahaların da artmasını sağlarlar. Temel bakım ve kontrol işlemlerinin yanı sıra, operatörlere sorumluluklar verilebilir.

7.Otonom Bakımın Tam Olarak Uygulanması: Yöneticiler tarafında yönlendirilen ve desteklenen ilk altı aktivitede işçiler uzmanlık ve morallerini arttırırlar ve bağımsız, eğitimli ve kendi işlerini rahatlıkla izleyebilecek ve otonom olarak iyileştirme yapabilecek düzeye gelirler. Bu aşamada ise, çember aktiviteleri ve proje timleri vasıtası ile model ekipmanlar üzerinde iyileştirmeler yaparak altı büyük kaybın yok edilmesi üzerine yoğunlaşılmalıdır.

Başarılı bir otonom bakım geliştirme çalışmasında çember aktivitelerinin ve ekipmanların yöneticiler tarafında audite  tabi tutulması çok önemlidir. Daha etkili bir çalışma için, işçilerle tamamlanan her aşamada başarılı olma hissi verilerek motivasyon sürekliliği sağlanmalıdır. (Nakajima, 1989)

2.1.10    ADIM 9: Bakım Departmanı İçin Bakım Çizelgesi Hazırlamak

Bakım departmanınca yürütülecek olan periyodik bakım, üretim departmanınca yürütülen otonom bakım çalışmaları ile koordinasyon içinde olmalıdır. Yani bu iki departman birlikte hareket etmelidir. Genel kontrol günlük rutin bir iş haline gelinceye kadar, bakım departmanının katkı ve yardımlarına TVB geliştirme programı öncesinden çok daha fazla ihtiyaç duyulur. Çünkü, operatörler eksikliklerin belirlenmesinde ve karşı tedbirlerin alınmasında bakım departmanına güvenecektir. Daha da önemlisi, arızalar sürekli olarak azalırken gittikçe artan bir dikkate ihtiyaç duyulacaktır. Bu nedenler bakım departmanının iş yükü artacaktır. (Nakajima, 1988)

Genel kontrol operatörlerce günlük rutin bir iş olarak benimsendikten sonra, bakım departmanının iş yükü normal haline geri dönecektir. Arıza sayıları belirgin bir şekilde düştükçe, bakım aktiviteleri azalacaktır. Bu noktada bakım departmanı kendi organizasyonunu çok iyi dengelemelidir. Bakım departmanı için periyodik bakım çizelgesi hazırlanmasına, operatörler için genel kontrol prosedürü tamamen bitirilmeden başlanır.

2.1.11    ADIM 10: Operasyon Ve Bakım Bilgilerinin Geliştirilmesi İçin Eğitim

İnsanlar için yapılan eğitim ve öğretim yatırımları birçok şekilde geri dönecektir. TVB geliştiren bir şirket işçilerine kendi ekipmanlarını yönetebilecek eğitimi vermek zorundadır. Operatörlere bakım teknikleri eğitiminin yanında, temel teknik bilgiler de verilmelidir. Operasyon ve bakım için teknik eğitim iş yerinin kendi ihtiyacına göre ayarlanmalıdır.

2.1.12    ADIM 11: Erken Ekipman Yönetimi

Yeni bir ekipman monte edildiğinde, dizayn, üretim ve montaj çalışmaları kusursuz olsa bile mühendis ve bakım mühendisleri normal çalışmaya geçmeden önce pek çok iyileştirme yapmak zorunda kalırlar. Başlangıç periyodu onarımları, kontroller, ayarlar, kötüleşme ve arızaları engellemek için yapılan temizlik çalışmaları o kadar zor hale gelir ki, destek mühendisleri gereken desteği vermede tam anlamıyla başarılı olamazlar. Sonuçta kontrol, yağlama ve temizlik ihmal edilebilir. Başlangıç sorunları ve daha sonradan yapılan ekipman iyileştirmeleri dizayn ve yapı aşamalarındaki hatalardan meydana gelir. Bir ekipmanın üretim ve bakım kalitesi ya fabrikanın içindeki dizayn, üretim ve bakım mühendislerinin ortaklaşa çalışmaları sonucu yapılan dizayn ve modifikasyonlarla ya da doğrudan doğruya işetme dışından belirlenir. (Shirose, 1996)

Erken ekipman yönetimi üretim mühendisleri ve bakım personeli tarafından yürütülür. Ulaşılmak istenen amaçlar değişik düzeylerdeki geliştirme faaliyetleri boyunca takip edilir.
Yatırım planlaması, tasarım, fabrikasyon, montaj, test aşaması ve onay prosesleri birer geliştirme faaliyetidir. Hata ve kusurların bulunması için araştırma ve düzeltme işlemleri bu aktivitelere dahildir. Burada birden fazla amaç söz konusudur. (Nakajima, 1988)

1.    Ekipman yatırım planlaması aşamasında belirlenmiş olan limitler içinde en yüksek tamamlanma oranlarına ulaşmak.
2.    Dizayn ve sabit operasyon arasında geçen süreyi azaltmak.
3.    Bu süre esnasında minimum işçilik ve dengeli iş yükü ile verimli çalışmayı sağlamak.
4.    Dizayn edilen ekipmanın en yüksek verimliliğe, onarılabilirliğine, ekonomikliğe ve güvenilirliğe sahip olmasını sağlamak.

TVB’nin amacı ekipman verimliliğini maksimize etmektir, başka bir deyişle, ekonomik ömür çevrim maliyetidir. (LCC: Life Cycle Cost) LCC %95 oranında dizayn aşamasında belirlenir. Bakım ve enerji maliyetleri ekipmanın orijinal dizaynı ile belirlenir.
Dizayn aşamasında sonra LCC’yi azaltıcı faaliyetler toplam rakamın sadece %5’ini etkileyecektir. LCC üzerinde olumlu bir etki yapan faaliyetler Şekil 2.3’de gösterilmektedir.

Şekil 2.3 Ömür Çevrim Maliyetini Etkileyen Faktörler
(Kaynak: Nakajima, 1989)

Makinenin ömür çevrim maliyetini minimuma indirmek için teknolojinin getireceği avantajları takip etmek, yeni ve ekonomik dizayn oluşturmak, bakım maliyetlerini azaltıcı tasarımlar kurabilmek için aşağıda sıralanan kriterleri göz önünde bulundurulması gerekmektedir. (Nakajima, 1989)

  • Ekipman yatırımı aşamasındaki ekonomik değerlendirme,
  • Bakım maliyeti ve ekonomik LCC’nin birlikte göz önüne alınması,
  • Toplanmış olan bakım verilerinin kullanımı,
  • Kontrol faaliyetlerinin belirlenmesi.

2.1.13    ADIM 12: Tvb’nin Tam Olarak Uygulamaya Geçmesi ve İleri Hedefler

TVB geliştirme programındaki son adım TVB geliştirmesini kusursu hale getirmek ve gelece için daha ileri hedeflerin oluşturulmasıdır. Bu periyodun stabilizasyonu sırasında herkes TVB sonuçlarını elde etmek için sürekli bir şekilde çalışmalıdır. Bu aşamada, Japon firmaları PM ödülü için değerlendirmeye alınırlar. Hatta firma PM ödülünü alsa bile, iyileştirme çalışmaları devam eder. TVB sonucu ulaşılan sonuçlar geliştirilerek daha yüksek hedefler ve maksimum ekipman verimliliğine ulaşmanın sürekliliği sağlanmalıdır.

TVB çalışma sistematiğini uygulayan şirketlerde verilen eğitimlerin yararı zaman içerisinde yükselmektedir. Arıza sayılarında ise ilk iki yıl büyük azalmaların görülmesi beklenmese de 3. ve 4. yıllarda gözle görülür ilerleme kaydedilir. Kalite hatalarında da aynı gelişme beklenmelidir. Tüm bunları sonucunda verilen eğitim programının uygulanmasıyla TVB’a başlama noktasına göre verimlilikte %100’lerin üstüne çıkmak mümkün olabilecektir.

No comments:

Post a Comment